Mandatumin pitkän aikavälin strategiana on kasvaa vähän pääomia sitovilla liiketoiminta-alueilla samalla, kun pääomia sitovaa laskuperustekorkoista liiketoimintaa pienennetään suunnitellusti.
Mandatumin kasvustrategia perustuu sen merkittävään markkina-asemaan, vahvaan brändiin, kohdennettuihin myyntitoimintoihin, sijoitustoiminnan saavutuksiin ja ammattitaitoiseen henkilöstöön. Kasvustrategian fokus on pääasiassa kotimaan markkinassa, mutta institutionaalisten asiakkaiden osalta kasvua haetaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta – erityisesti Ruotsista ja Tanskasta. Kattavan tuote- ja palvelutarjoaman osalta yhtiö keskittyy tarjoaman parantamiseen ja ristiinhyödyntämiseen.
Mandatumin pitkän aikavälin strategiana on muuntaa yhtiön liiketoimintaportfoliota niin, että pääomaa sitovaa laskuperustekorollista liiketoimintaa pienennetään suunnitelmallisesti ja ennustettavasti sekä samaan aikaan kasvatetaan vähän pääomaa sitovaa palkkiotuottoista liiketoimintaa. Pitkäjänteistä strategiaa on noudatettu jo 2000-luvun alusta lähtien, kun laskuperustekorkoisten ratkaisujen uusmyynnistä luovuttiin ja lähdettiin rakentamaan kasvua vähän pääomaa sitovilla liiketoiminta-alueilla.
Laskuperustekorkoisen liiketoiminnan osalta Mandatumin strategiana on tavoitella hyvää sijoitustoiminnan tulosta maltillisella sijoitusriskillä sekä vapauttaa omia varoja vakuutuskannan pienentyessä. Vähän pääomaa sitovien segmenttiensä osalta Mandatumin strategiana on edelleen kasvattaa hallinnoitavan varallisuuden määrää ja palkkioperusteista liiketoimintaa.
Kasvustrategian keskeiset elementit liiketoiminta-alueittain
Varainhoito
Hallinnoitavien varojen kasvattaminen:
Yritysasiakkaat
Ristiinmyyntimahdollisuuksien hyödyntäminen ja asiakasmäärän kasvattaminen:
Henkilöasiakkaat
Keskeisten jakelukumppanuuksien vahvistaminen entisestään:
Laskuperustekorkoinen liiketoiminta
Vakuutuskannan tehokas hoito pääoman tuottamiseksi ja kasvualoitteiden rahoittamiseksi: