Mandatumin pitkän aikavälin strategiana on kasvaa vähän pääomaa sitovilla liiketoiminta-alueilla eli varainhoidossa, yritysasiakkaissa ja henkilöasiakkaissa samalla, kun enemmän pääomia sitovaa laskuperustekorkoista liiketoimintaa pienennetään suunnitellusti ja ennustettavasti. Tätä strategiaa on noudatettu jo 2000-luvun alusta lähtien, kun laskuperustekorkoisten eläkevakuutusten uusmyynnistä luovuttiin ja lähdettiin rakentamaan kasvua vähän pääomaa sitovilla liiketoiminta-alueilla.
Kasvustrategian ytimessä ovat erottautuvat ja laadukkaat tuotteet sekä yritysasiakkaissa johtava markkina-asema. Kasvua haetaan niin Suomesta kuin kansainvälisesti – erityisesti Ruotsista ja Tanskasta. Kattavan tuote- ja palvelutarjoaman osalta yhtiö keskittyy tarjoaman parantamiseen, ristiinhyödyntämiseen sekä laajentamiseen.
Mandatumin keskeisenä menestystekijänä on monipuolisen palvelutarjoaman tarkka kohdennus eri asiakassegmenttien tilanteisiin ja tarpeisiin. Toimintamallilla yhtiö pyrkii tuottamaan tavoiteltua lisäarvoa sekä asiakkaille että yhtiön liiketoiminnalle. Tuotteiden ja palveluiden jakelussa tärkein vahvuus on osaava myynti ja asiakaspalvelu.
Yhtiö keskittyy asiakastarpeiden ymmärtämiseen ja asiakassuhteiden pitkäjänteiseen hoitoon sekä pyrkii olemaan resilientti markkinavoimien liikkeille. Vahva oma myynti sekä tehokas jakeluverkosto suojaavat Mandatumin markkina-asemaa. Samalla yhtiö keskittyy kannattavaan kasvuun sekä toimintamallinsa tehostamiseen.