Harjoittelu ja varautuminen pienentävät riskiä merellä ja yrityksessä

Miten rannalla pärjätään, jos merellä sattuu jotakin? Kolme maailmanympäryspurjehdukselle lähtevää yrittäjää kertovat suhteistaan riskeihin.

"Purjehduksessa on suhtauduttava riskeihin vähän samoin kuin yrittäjänäkin."

Pekka Raatikainen on asianajaja ja varatuomari, joka on ollut 1990-luvun lopulta asti osakkaana suomalaisissa ja kansainvälisissä asianajotoimistoissa. Tällä hetkellä hän on HPP Asianajotoimiston osakas ja erikoistunut riidanratkaisuun ja IT-oikeuteen.

Pekka Raatikainen artikkelikuva.jpg
Pekka Raatikainen

”Töissä olen tottunut mitigoimaan riskejä. Sopimuksia tehdessä täytyy aina miettiä asiakkaan puolesta, mitkä riskit ovat. Siinä auttavat hänen liiketoimintansa ymmärtäminen ja markkinan seuraaminen. Minulla on paljon teknologia-alan asiakkaita. Seuraan alaa niin tiiviisti, että pystyn monesti ennakoimaan tulevaa. Ratkon työssäni myös riitoja, joten näen läheltä, miten voi käydä, jos riskit realisoituvat. Seurauksien ymmärtäminen on tärkeää, jotta osaa laatia toimivat sopimukset.

Nuoruuden haaveissani oli osallistua maailmanympäryspurjehdukseen. Se haave toteutuu, kun lähden Spirit Of Helsingillä mukaan Ocean Globe Racen neljännelle legille ensi maaliskuussa. Lähdemme Uruguayn Punta del Estestä ja saavumme huhtikuussa kilpailun maaliin Englannin Southamptoniin.

Purjehduksessa on suhtauduttava riskeihin vähän samoin kuin yrittäjänäkin. On opeteltava ennakoimaan ja toimimaan eri tilanteissa oikein jo ennen kuin tilanne muuttuu haastavaksi. Ilman harjoittelua moni kiristää yllättävässä tilanteessa intuitiivisesti köysiä, vaikka se on lähes aina väärä reaktio: ne pitäisikin päästää löysiksi.

Ongelmatilanteisiin varautumisen lisäksi on tärkeää, että koko miehistö on hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa. Spiritin tiimillä teimme tiivistä fyysistä harjoittelua ennen starttia. Lisäksi harjoittelimme pelastautumista. Esimerkiksi pelastuspuku pitää tositilanteessa pystyä pukemaan vaikka silmät kiinni. Harjoittelu ei vain lisää turvallisuudentunnetta, vaan se on edellytys riskien hallinnalle.

Oman kulmansa kisaan hyvässä ja pahassa tuo se, että kaikenlainen kommunikaatio ulkomaailman kanssa on purjehduksen aikana kielletty. Olemme uutispimennossa ja saamme perheemme kuulumiset vasta satamissa. Purjehdukseen kuluu kuitenkin se aika mikä kuluu eikä sitä voi nopeuttaa, vaikka mitä tapahtuisi.”

"Toisten tunteminen pienentää riskejä niin purjehduksessa kuin yrityksessäkin."

Jukka Hopearuoho on tehnyt pitkän uran it-alalla ja työskentelee nykyään Googlella. Lisäksi hän on osakkaana ja hallituksen jäsenenä kahdessa yrityksessä: panimoyritys Maku Brewing perustettiin vuonna 2013 ja Pupu-ravintoloita hallinnoiva Saladwerk Oy vuonna 2016. Kolmas yritys on suunnitteilla.

Jukka Hopearuoho artikkelikuva.jpg
Jukka Hopearuoho

”Päivätöiden ohella olen lähtenyt yrittäjäksi, koska haluan oppia uutta ja pitää mielen virkeänä. Yritykset ovat minulle seikkailuja, oppimiskokemuksia ja myös korkean riskin sijoituksia. Pidän siitä, että voin aktiivisesti vaikuttaa sijoitusteni tilanteeseen toimimalla yritysten hallituksissa.

Olen mukana Spirit of Helsinki -veneen miehistössä Ocean Globe Racen neljännellä legillä. Yritysten puolesta on helppo lähteä matkaan, sillä minulla ei ole niissä operatiivista vastuuta. Molemmissa yrityksissä on vahva hallitus, johon voin luottaa sillä välin kun olen poissa.

Purjehdukselle lähtiessäni kotiin jäävät vaimo ja 15- ja 13-vuotiaat lapseni. Olen pyrkinyt huomioimaan perheen talouden, jos minulle sattuisi jotakin. Kuitenkin arvelen, että jos jotakin oikeasti tapahtuisi, monen asian hoitaminen jäisi siihen hetkeen ja puolison harteille. Kaikkeen ei voi varautua.

Tärkeintä valmistautumista Ocean Globe Race -projektissa on ollut tutustua purjehdustiimiin. Toisten tunteminen pienentää riskejä niin purjehduksessa kuin yrityksessäkin. Olen käynyt viikoittain purjehdusporukkamme yhteisessä crossfitissä. Meillä on ollut myös yhteisiä illanviettoja ja veneenkunnostustalkoita.

Minulla on melko vähän purjehduskokemusta ääriolosuhteista. Onneksi kokeneemmat tiimiläiset jakavat osaamistaan. Se on minulle osa reissun hienoutta.

Riskien ottaminen ei tunnu minusta pahalta enkä menetä niiden vuoksi yöuniani. Valmistautua pitää, mutta jos riskejä ajattelee liikaa, moni upea juttu voi jäädä kokematta.”

"Kun riski havaitaan, se otetaan."

Tommi Uksila vaihtoi palkkatyöt Enstolla yrittäjyyteen 16 vuotta sitten ja on nyt ilmanvaihtoalalla toimivan Climecon Oy:n omistaja ja toimitusjohtaja. Yritys työllistää 65 ihmistä.

Tommi Uksila artikkelikuva.jpg
Tommi Uksila

”Maailmanympäryspurjehdukseen valmistautuminen on ollut eräänlainen pysähdyspiste elämässäni. Lähden reissuun kahdeksaksi kuukaudeksi, ja kaikkea on pitänyt miettiä. Olen laittanut testamentit ja edunvalvontasopimukset kuntoon ensimmäistä kertaa elämässäni. Lisäksi olemme vaimoni kanssa huolehtineet perheen taloudellisesta pärjäämisestä, jos minulle tapahtuisi jotakin.

Olen aina ollut se, joka tykkää riskeistä: periaatteeni taitaa olla, että kun riski havaitaan, se otetaan. Tasapaksu konttorielämä ei ole minun juttuni. Ostin 36-vuotiaana ensimmäisen yritykseni isolla lainalla ja riskillä. Usko omaan tekemiseeni on kuitenkin vienyt eteenpäin myös lamavuosien läpi. Kolme vuotta ensimmäisen yrityskaupan jälkeen ostin toisen yrityksen, ja näistä kahdesta muotoutui nykyinen Climecon.

Purjehdus on tietynlainen happotesti, jossa kokeillaan, miten yrityksessä pärjätään ilman minua. Olen kyllä jo aiemmin todennut, että yleensä asiat tapahtuvat paremmin, kun annan päätäntävaltaa ja vastuuta muille.

Palkkasin projektiluontoisesti ammattijohtajan tukemaan johtoa, jos tulee jokin yllättävä käänne: maailmantilanne muuttuu radikaalisti tai vaikka tehdas palaa. Hän aloitti keväällä ja jatkaa paluuseeni saakka.

Puolisoni kanssa olen käynyt läpi arjen asioita. Olen laittanut ylös, kuka hoitaa putki-, sähkö tai huoltoasioita ja kuka huolehtii veneestämme. Tällaisen tiedon jakamisesta olisi varmasti hyötyä ilman purjehdustakin.

Purjehdusporukassa olen ollut aika paljon varustehankintojen takana. Meillä on kaikilla yhtenäinen, korkealaatuinen varustus. Sadekelillä aluskerraston päälle tulee ohut goretex-haalari, joka toimii vähän myös pelastautumispukuna; se ei päästä vettä läpi, joten alusvaatteet pysyvät sen alla kuivina. Varsinainen lämpövuorillinen pelastuspuku on sitten vielä erikseen.

Riskiä pienentää sekin, että olemme koko porukka nyt hyvässä kunnossa. Itseäni hyvä kunto helpottaa henkisestikin. Olen myös opetellut tähtinavigoinnin. Osaan sijoittaa meidät suurin piirtein kartalle taivaankappaleiden avulla, vaikka olisimme missä.”


Spirit of Helsinki

Yrittäjät purjehtivat maailman ympäri Ocean Globe Race -kisassa. Spirit of Helsinki – Swan 651 on rakennettu vuonna 1984. Miehistön jäseniä yhdistävät yrittäjyyden lisäksi unelmat, intohimo purjehdukseen ja rakkaus luontoon.

Ocean Globe Race 2023 on kahdeksan kuukauden seikkailu ympäri maailmaa tavallisilla huviveneillä. Kisa alkoi Euroopasta syyskuussa 2023. Noin 27 000 mailin sprintti ympäri maapalloa jakaantuu neljään legiin. Välisatamat ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este.

spiritofhelsinki.fi