Ennakointi kannattaa aina

Arkkitehti Matti Anttila uskoo rauhallisen valmistautumisen voimaan, oli kyse sitten yrityksen tulevaisuudesta tai maailmanympäripurjehduksesta.

Vuonna 2020 arkkitehti Matti Anttilalla oli takanaan 28 vuotta yrittäjätaivalta, ja kuudenkympin rajapyykki lähestyi. Innovatiivisen nuoren miehen Pariisissa 1990-luvun alussa perustama yritys AW2 Arkkitehdit oli kasvanut Helsingissä 60 suunnittelijaa työllistäneeksi toimistoksi.

”Heidän toimeentulonsa oli meidän varassamme. Siksi ajattelin, että yrityksen elinkaaren jatko pitää suunnitella”, Anttila sanoo.

Hän näki yrityksen tulevaisuudelle kolme vaihtoehtoa: pikkuhiljaa alas ajaminen, toisen toimiston kanssa yhteen sulautuminen tai koko toiminnan myyminen.

”Joillekin arkkitehtitoimistoille käy niinkin, että suunnitelman puuttuessa hommaa ei ajeta alas kovin hallitusti”, hän huomauttaa.

Kun kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo AINS Groupilla oli samaan aikaan halu laajentaa toimialojaan arkkitehtuuriin, oikea ratkaisu tuntui löytyneen. Yrityskauppa toteutui loppuvuodesta 2021, ja Matti Anttila jäi uuteen yritykseen osakkaaksi ja toimialajohtajaksi.

”Jo silloin oli tiedossa, että olen lähdössä tänä vuonna Ocean Globe Raceen kahdeksaksi kuukaudeksi. Toimitusjohtaja-yrittäjänä tämä ei ehkä olisi ollut mahdollista”, Anttila miettii.

(Artikkeli jatkuu)

Tiimi pitää tuntea

Tämän jutun ilmestyessä Matti Anttila seilaa Atlantilla. Valmistautuminen syyskuun 10. päivä startanneeseen purjehduskilpailuun oli kuin yrityksen perustamista: ensin hankittiin pari vuotta sitten vene, jota etsittiin Italiasta ja Ruotsista saakka. Sitten tehtiin budjetti, suunniteltiin rahoitus ja hankittiin se.

”Alusta asti oli selvää, että haluamme mukaan muutaman ammattipurjehtijan. Tiimi on valittu tarkasti”, Anttila sanoo.

Yrittäjänä Matti Anttila tottui etsimään ihmisten vahvuuksia. Siitä taidosta hän uskoo olevan hyötyä myös pitkällä purjehduksella.

”On äärimmäisen tärkeää tunnistaa ihmisten voimavarat ja osaamiset eikä odottaa, että kaikki tekevät asiat samalla tavalla kuin minä. Pitää tietää, miten toiset toimivat paineen alla”, hän toteaa.

Se on samalla riskien hallintaa. Spirit of Helsinki -veneen miehistö on opetellut muutaman vuoden ajan tuntemaan toisiaan niin veneessä kuin vapaa-ajallakin.

Hyvä valmistautuminen valaa uskoa tekemiseen – sama periaate toimii Anttilan mielestä niin purjehduksessa kuin yrittäjyydessäkin. Spirit of Helsingin kolme strategista periaatetta ovat koko ajan olleet ”turvallisuus, turvallisuus ja turvallisuus”. Tavoite on, että kaikkeen on varauduttu niin hyvin, että tositilanteessa toimiminen on automaattista eikä mielen lukitsevaa paniikkia synny.

”Yrittäjänä pitää samalla tavalla ennakoida: tietää, milloin kannattaa sopeuttaa ja milloin taas on järkevää rekrytoida.”

Kummassakin puuhassa tarvitaan riskinsietokykyä. Matti Anttila sanoo olevansa fatalisti, joka ei elämässään keskity uhkiin. Joskus se voi näyttäytyä sinisilmäisyytenäkin.

”Uskon tilastoihin eli siihen, että autonratissa viettämäni aika on vaarallisempaa kuin maailman ympäri purjehtiminen hyvin varustautuneen miehistön kanssa.”

Puoliso tietää salasanat

Varautuminen purjehdukseen on vaatinut paitsi tiimin yhteishengen hiomista ja fyysistä harjoittelua myös tiukkaa ajatustyötä: Mitkä kaikki asiat pitää hoitaa niin, että ne etenevät ilman minua? Millaisia salasanoja ja valtakirjoja puoliso tarvitsee?

”Niitä on paljon kodin ja vapaa-ajan asunnon toimintojen ohjailusta raha-asioiden hoitamiseen”, Matti Anttila toteaa.

Hän on purjehtiessaan täysin offline noin kuuden viikon jaksoja kerrallaan huhtikuuhun saakka. Keskeltä valtamerta ei soitella puheluitakaan.

”Jos jotain sattuu, saamme siitä tiedon vasta välisatamissa”, Anttila toteaa.

Hän on saanut nauttia hyvistä neuvonantajista, mitä tulee pitkään poissaoloon valmistautumiseen.

”Sijoituksiimme tuskin tarvitsee poissaoloaikanani puuttua, mutta senkin täytyy olla mahdollista, jos maailmalla tulee jokin mullistus.”

Taloudellista varautumista pitkään poissaoloon muutaman vuoden takainen yrityskauppa helpotti.

”Sen myötä taloudellinen turva lisääntyi, mikä on helpottanut fokusoitumista myös henkilökohtaisiin asioihin.”

Välitöntä hätää ei siis ole, vaikka reissulla tapahtuisi jotakin odottamatonta.

(Artikkeli jatkuu)

 

Eniten pelottaa tylsyys

Ennen lähtöään Matti Anttila muokkasi ohjelmaansa töissä. Hän halusi perehdyttää varahenkilöitään tehtäviinsä ja kannustaa työtovereita.
”Käytin aikaa siihen, että tein itseni tarpeettomaksi.”

Hän uskoo, että se on yrittäjyyteen tottuneelle hyvä oppi. Kaikkea ei tarvitsekaan hoitaa itse. Sen piirteen hän uskoo vahvistuvan pitkällä purjehduksella.

”Yrittäjän helmasynti on halu vetää jokaisesta narusta. Purjehtijana kaikista naruista vetelevä tyyppi on yleensä tosi huono. Veneellä pitää toimia tiiminä ja luottaa muihin.”

Ennen syyskuun starttia Spirit of Helsinki -veneen miehistö kävi vielä läpi viimeiset harjoitukset. Lähtösatama Southamptonista käsin he tekivät muutaman päivän purjehduksia, joissa pääpaino oli turvallisuusharjoitteilla.

”Kävimme läpi esimerkiksi mies yli laidan -tilanteita ja kertasimme miehistön käsikirjan vielä kerran. Siihen on kirjattu toimintatavat kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa.”

Anttilan tärkeimpänä tavoitteena Ocean Globe Racelle on, että vene saapuisi maaliin ja että miehistö pysyisi hyvässä kunnossa. Sen toteutuminen edellyttää, että turhia riskejä ei merellä oteta, vaikka kovaa yritetäänkin mennä.

”Vene on kisan parhaita varustuksen ja turvallisuuden näkökulmasta, ja miehistö on meillä hyvin hitsautunut yhteen. Nyt askarruttaa se, miten rutiinit veneessä kuuden viikon aikana muotoutuvat.”

Eniten Anttilaa pelottaa nimittäin tylsyys: ei Ipadia eikä Netflixiä piristämässä päiviä, ei mitään tietoa uutisista. Vaikka toki se on hyväkin asia.

”Ehkä vihdoin pääsen lukemaan antiikin filosofeja, joille ei koskaan arkielämässä löydy aikaa.”


Spirit of Helsinki

Yrittäjäpurjehtijat lähtivät matkalle maailman ympäri, Ocean Globe Race -kisaan. Spirit of Helsinki – Swan 651 on rakennettu vuonna 1984. Miehistön jäseniä yhdistävät yrittäjyyden lisäksi unelmat, intohimo purjehdukseen ja rakkaus luontoon.

Ocean Globe Race 2023 on kahdeksan kuukauden seikkailu ympäri maailmaa tavallisilla huviveneillä. Kisa alkoi Euroopasta syyskuussa 2023. Noin 27 000 mailin sprintti ympäri maapalloa jakaantuu neljään legiin. Välisatamat ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este.

spiritofhelsinki.fi