Paluu pohjoiseen
Yritysten entisiä kiinteistöjä muokataan 2020-luvun vaativien matkailijoiden tarpeisiin.
Vanhan vieraskirjan kannet on veistetty puusta. Kiitosterveisiä kirjoittaneiden nimilista on kuin Suomen viime vuosikymmenten taloushistoriaa lukisi. Pyhätunturin kupeessa sijaitseva hiilineutraali Boutique Hotel Sunday Morning Resort on Alma Median entinen edustusmökki Pyhän Aamu.
Aihkihirsipalatsin uusi elämä alkoi, kun Sirpa Juhola-Loippo ja Kimmo Loippo muuttivat Pyhälle muutamia vuosia sitten kiirettä pakoon. Kimmo Loippo oli myynyt yhtiökumppaninsa kanssa paperiteollisuuden energiaratkaisuja valmistaneen Runtech Systemsin vuonna 2018 Yhdysvaltoihin ja perustanut perheelleen Loipposet-sijoitusyhtiön.
Loipot ihastuivat Pyhään ja ostivat sijoitussalkkuun Pyhän Aamun, joka puolentoista vuoden remontoinnin jälkeen kukoistaa Sunday Morning Resortina. Kimmo Loippo uskoo vakaasti, että Lapin matkailun tulevaisuus on laadukkaassa ja räätälöidyssä majoitustoiminnassa.
1900-luvun loppuvuosikymmeninä yritykset rakensivat itselleen edustusmökkejä pohjoiseen. Niissä viriteltiin politiikkaa, yrityskauppoja, lobattiin, saunottiin ja juhlittiin.
Sitten tuli lama. Velkaiset yritykset trimmasivat taseitaan ja majat pantiin myyntiin. Tahti kiihtyi, eikä enää ollut aikaa lähteä vanhaan tyyliin Lappiin edustamaan.
Aikakautensa jykevää pohjoista estetiikkaa uhkuvat kelomökit jäivät tyhjilleen vuosikausiksi. Viime vuosina ne ovat alkaneet kiinnostaa niin matkailuyrittäjiä kuin kiinteistösijoittajiakin. Mökkikauppa käy.
Luontoa Lapissa on aina ollut, ja nyt tarjolla on yhä monipuolisempia elämyksiä ja palveluja.
Sunday Morning Resort on esimerkki suuntauksesta, jossa vanhoja edustusmökkejä muunnetaan luksusmajoitukseksi.
”Täällä on kaikki”, isäntä Kimmo Loippo toteaa ja alkaa kertoa resortin Aihki-ravintolan raaka-aineverkostosta, joka leviää pitkin Kalottialuetta. Kuningasrapua, poronkieltä, villirautua, sieniä, Lapin marjoja…
Johtoryhmien vetäytymisille ja muille kokoontumisille on yhä tarvetta. Lisäksi korona normalisoi etätyön kertarysäyksellä, joten moni Lapin-kävijä jakaa päivänsä työntekoon ja luonnossa liikkumiseen. Ja viipyy aiempaa pidempään. Ulkomaisia asiakkaita houkuttaa pohjoisen eksotiikan lisäksi Lapin puhtaus ja turvallisuus.
”Meillä ei ole exit-suunnitelmaa”, Loippo sanoo ja alkaa ylistää Pyhän yrittäjien yhteishenkeä. 40 yrittäjän kokouksessa päätettiin taannoin, että jokainen parantaa omaa toimintaansa omien resurssiensa mukaan. Yhteisvaikutuksena matkailupalvelut kohenivat huimasti.
Äkäslompolossa sijaitsevan Lapland Senses Lodgen mökki-isäntä, kiinteistö- ja majoitusalan ammattilainen Ossi Kivimäki ei hätkähdä yksityiskoneella saapuvasta ulkomaalaisseurueesta.
”Moni haluaa privaattiohjelmaa, sitä sitten järjestetään.”
Lodge on Postipankin, sittemmin Danske Bankin, entinen edustusmaja. Vuonna 1991 valmistunut 500-neliöinen kelokomistus palvelee nyt henkilökohtaiseen palveluun tottuneita seurueita. Joskus seurueiden mukana tulee oma henkilökunta, mutta muuten Lodgen oma kokki hoitaa ateriat ja päivittäisen palvelun mökillä.
Kivimäen mukaan monet Lappiin tulijat haluavat satsata lomaansa todella paljon. Vaatimustaso on korkea, mutta toisaalta ulkomaalaiset saavat valtavia elämyksiä perin arkisista asioista. Porot tai pihalla seisova kelohonka harvoin saavat suomalaista hurmion partaalle.
”Markkina kasvaa ja muuttuu ympärivuotiseksi”, Kivimäki sanoo.
Avain onnistumiseen on Kivimäen mukaan yhteistyö, sillä korkeatasoiset palvelut vaativat verkottumista ja joustavuutta. Laatu paranee yrittäjien välisellä yhteistyöllä.
Pandemia avasi uusia tulokulmia Suomutunturiin
Puusauna, ulkopalju ja Kemijärven kirkkaat vedet. Vehon entinen, 1970-lukua henkivä 300-neliöinen edustusmökki Keloveho Suomutunturin kainalossa on saanut uuden elämän.
”Halusimme, että aikakausi näkyy”, Suomutunturin toimitusjohtaja Kari Tirkkonen perustelee puolen vuosisadan takaista sisustusta. Vaikka miljöö on nostalginen, 2020-luvun matkailijoilla pitää olla varustetaso kunnossa.
Pandemia on kurittanut Lapin matkailua jo toista vuotta, mutta Tirkkosen mukaan se avasi myös uusia tulokulmia. Koska etätyö on rutiinia, livetapaamisten täytyy olla aiempaa erityisempiä. Se pyryttää Lapin matkailun laariin. Ja sulien aikana sataa, sillä kausi pitenee ympärivuotiseksi. Metsästyksen, kalastuksen ja retkeilyn suosio kasvaa.
20 hengen kokoustilaan mahtuu isokin johtoryhmä tai muu seurue.
”Monikansallisille yrityksille on sama, lennetäänkö Sveitsiin vai Lappiin. Tärkeää on turvallinen kokoontumispaikka.”