Tutkija: Yrityksen vastuullisuus hyödyttää sijoittajaa
"Tutkimusten mukaan myös asiakastyytyväisyyteen panostamisella sekä tavalla, millä yritys suhtautuu vastuullisuusasioihin kokonaisuutena, on positiivisia taloudellisia vaikutuksia yritykselle", Edmans sanoo.
Edmansin mukaan asiakastyytyväisyyden yhteys liiketoiminnan tuloksellisuuteen ei ole itsestäänselvää. Asiakastyytyväisyyteenkin liittyy kuluja alennusten, tuotteiden palauttamiseen tai erinomaiseen palveluun panostaessa. Mutta kuten henkilöstötyytyväisyydessä, myös asiakastyytyväisyyden ja tuloksellisuuden suhteesta löytyy selkeitä tuloksia.
”USA:n asiakastyytyväisyysindeksillä korkeasti sijoittuvat yritykset tarjoavat huomattavasti parempaa tuottoa kuin USA:n S&P 500-yritykset keskimäärin”, Edmans korostaa.
Tutkimus Customer Satisfaction and Stock Prices: High Returns, Low Risk (Fornell, Mithas, Morgeson, and Krishnan, 2006).